#bigdata #datascience #datavisualization #unitedconsult

KINEK, MIBEN SEGÍTENEK AZ ADATOK?

A magyarországi e-kereskedelem 2019-ben 800 milliárd forintos nagyságrendű forgalmat bonyolított le, amely kétszámjegyű növekedést jelent 2018-hoz képest. A digitalizációs törekvések felgyorsulásával az online kereskedelemben egyre erősödő versennyel találkoznak a piaci szereplők, a versenyben pedig felértékelődnek az olyan értékek, mint az ügyfélmegtartás és -elégedettség, amelyeket egy-egy webshop esetében az ügyfélérték-növelést szolgáló funkciók támogatnak. Ebben a versenyben mindenképpen fel kell tenni a kérdést, hogy ezen értékeket miként szolgálja ki a webshopom. A válaszok többnyire az adatokban rejlenek.

Az adatok segítségével többek között választ kaphatsz arra, hogy:

  • Az ügyfelek mekkora hányada marad tartósan vásárló, és ők milyen rendszerességgel vásárolnak?
  • Az új ügyfelek szerzésére vagy a meglévő ügyfelek megtartására érdemes-e nagyobb hangsúlyt fektetni?
  • Milyen ügyfélszegmensek (például a böngészgető, a kutató, az akcióvadász vagy éppen a lojális) látogatják inkább a webáruházad?
  • Hogyan alakult a kosárérték az egyes ügyfélszegmensek esetén?
  • Milyen módszerekkel lehet a kosárértéket szegmenseként növelni?
  • Melyek azok a kapcsolt termékek, amelyeket többnyire együtt vásárolnak és érdemes együtt ajánlani?
  • Hogyan érdemes a termékportfóliót optimalizálni és árazni?

20 évvel ezelőtt egy klasszikus boltot sikerre vihetett az a tudás, amely a vásárlókkal kialakított személyes kapcsolatból fakadt. Az online térben hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy nem lehet a vásárlókat megismerni, pedig a titok az adatokban rejlik és minden webshop tulajdonos számára rendelkezésre áll.

E-kereskedelemre szabott, adatvezérelt megoldásaink

Ügyfélérték elemzés

A rendelkezésre álló tranzakciós és termékadatokból az üzleti igényekre választ adó elemzést végzünk. Az elemzés eredményként meghatározhatók:

  • a webshop ügyfélszegmensei és azok méretei,
  • a szegmensek vásárlói értéke, az egyes szegmensek lemorzsolódási rátája,
  • a szegmensekre jellemző termékkosár és a lehetséges kapcsolódó termékek köre

Az elemzés értéke az objektivitás, mely nagyban segíti a fókuszált és tudatos ügyfélkezelést, illetve az ügyfél-termék kapcsolat tudatos megismerését. Mindez remek alapot teremt a termékportfólió és árazás optimalizálásához.

Termékajánló rendszer

A kosárérték növelésének egyik leghatékonyabb eszköze, ha az ügyfél számára olyan releváns vagy kapcsolódó termékeket ajánlunk, amelyeket nagy valószínűséggel megtekint és megvásárol majd.

A termékajánló rendszerek a múltbeli ügyfél-termék interakciós adatbázison, azaz az ügyfelek által megtekintett, elmentett, vásárolt, értékelt termékek adatain alapulnak. Matematikai-statisztikai módszerek segítségével összefüggést keres a rendszer ezekben a vásárlók és a termékek egyes csoportja között.

Bizonyos algoritmusok az ügyfélhasonlóság alapján ajánlanak releváns termékeket a böngésző felhasználóknak – ez az úgynevezett Collaborative Filtering –,  míg más algoritmusok a termékek hasonlósága alapján tesznek javaslatot például egy-egy helyettesítő termékre vonatkozóan. Persze az adott ügyfél igényeitől, illetve az adott webshop lehetőségeitől függően lehetséges ezen algoritmusok kombinálásával hibrid rendszereket is létrehozni.

Ár- és termékportfólió-optimalizáció

Új ügyfelek szerzésére gyakran alkalmazott módszer az „ügyfélcsalogató” termékek kiválasztása és kedvezményes árazása. Ehhez elengedhetetlen ismerni a legnépszerűbb termékek körét. Ha már ismerjük, az optimális ár kialakítása is fontos tényező. Ezt az egyszerű A/B teszteléstől a versenytárs automata figyeléséig az adatok gyűjtésének segítségével megállapíthatjuk.

Egy webáruház profitabilitásának növeléséhez sok esetben a termékportfólió optimalizálása vezet, bizonyos esetekben ez a termékkör racionalizálását is jelentheti, amelyhez a népszerű, egyedi termékek árazásának optimalizálása is hozzá tartozhat.

A termékportfóliót és az árazást érintő kérdésekben döntést hozni intuíció alapján ma már igen kockázatos. A rendelkezésre álló adatokból viszont objektív döntést előkészítő elemzések készíthetők, amelyek egy, a döntés hatását nyomon követő, mindig aktuális információkat bemutató dashboarddal kiegészülve támogatják az optimális működés kialakítását.

Kereslet-előrejelzés

A kereskedelemmel foglalkozó cégeknél – kivétel nélkül – kritikus költségelem a termékek készleten tartása. A túlzott készletezés ugyanis nagyobb raktárkapacitást igényel, a készlethiány viszont az ügyfelek elégedetlenségéhez vezethet. Különösen problémás ez a minőségüket rövid ideig megőrző termékek esetében.

A várható termékigények pontosabb előrejelzése lehetővé teszi a készletezéssel kapcsolatos költségek optimalizálását, az adatok segítségével pedig az időszakosan megnövekedő termékigények is előre jelezhetők.

Statisztikai, idősorelemzésen alapuló módszerekkel olyan termék- vagy termékcsoportszintű kereslet-előrejelző modelleket fejlesztünk, amelyek segítségével a készletszint optimalizálható és a készletezéssel kapcsolatos költségeket illetően érdemi, akár 10-20% közötti csökkenés érhető el.

Megvalósíthatósági ajánlat

Megvalósíthatósági ajánlat

Az adataidban rejlő üzleti potenciál bizonyára hatalmas, de minden fejlesztés és újítás egyben kockázatot is rejt magában. A United Consult-nál húsz év tapasztalataira építhetünk, így tisztában vagyunk azzal, hogy minden üzleti igény kielégítése, így egy adatokra épülő webshop-funkció fejlesztése is más és más megközelítést tesz szükségessé. Ahhoz, hogy egy ilyen fejlesztés valóban sikeres legyen, és üzleti értéket adjon a vállalkozásod számára, elengedhetetlen, hogy tisztán lássuk a lehetőségeket és a kockázatokat.

A sikeres együttműködés megalapozása érdekében kialakítottunk egy megvalósíthatósági csomagot. Az ajánlat keretében nem lesz más teendőd, mint felvázolni az üzleti igényeidet és a minimálisan szükséges adatokat a rendelkezésünkre bocsátani, a továbbiakat pedig az adatbányász-csapatunkra bízni.

Az ajánlat keretében felmérjük az adataidban rejlő üzleti lehetőségeket, javaslatot teszünk az igényeidre szabott funkciók fejlesztési ütemére, volumenére, valamint feltárjuk a fejlesztéssel kapcsolatos kockázatokat is.

Teljeskörű, vállalatodra szabott információkért add meg nekünk adataid, és kollégánk felveszi veled a kapcsolatot!

 

Kapcsolat

 

Bors Krisztián
Account Manager
+36 20 320 2988

Kapcsolat

Bors Krisztián
Account Manager
+36 20 320 2988