A digitalizációs robbanás és a digitális gazdaság korában az informatikai rendszerek elképesztő tempóban változnak, hogy kiszolgálják az egyre növekvő fogyasztói igényeket. A felhasználóbarát felületek és korszerű ügyfélélmény mögött azonban ott vannak a múltban felépített és mára nélkülözhetetlenné vált, ugyanakkor elavult és folyamatosan növekvő költségeket okozó legacy szoftverrendszerek.
Napjainkban az IT-menedzserek és CIO-k fontos döntés előtt állnak: fenntartják-e az egyre nagyobb költségeket felemésztő, IT-biztonsági kockázatokat rejtő legacy rendszereket, vagy inkább belekezdenek a szoftver modernizációba? Mutatjuk, hogy mi itt, a United Consultnál hogyan látjuk ezt a témát!
Joggal merülhet fel a kérdés: vajon miért, pontosabban milyen esetekben tartják fenn az elavult legacy alkalmazásokat a szervezetek 2024-ben, amikor a digitális robbanás hullámai elképesztő innovációkat hoznak az IT-szektorban?
A válasz triviális: a legacy technológia legtöbbször azért van még használatban, mert elavultsága és rengeteg hibája ellenére nélkülözhetetlen a hosszú évek, sőt évtizedek során kialakult üzletmenet fenntartása, a stabilitás és a hatalmas mennyiségű, historikusan tárolt adat miatt. Különösen igaz ez a pénzügyi szférában, az egészségügyben és a gyártás iparágakban használt rendszerekre.
A készítők által már nem támogatott programnyelvek és a fejlesztőcég által már nem támogatott alkalmazások gyakran biztonsági, illetve stabilitási kockázatokat rejtenek. Ha a rendszer nem kritikus feladatot végez, akkor ezen kockázatok néha elfogadhatóak az IT-vezető számára. Egy legacy alkalmazás modernizációja során a vezetőknek mérlegelniük kell a szervezet hosszú távú, stratégiai fejlesztési irányait. Ha ugyanis tervezik az alkalmazással támogatott üzleti folyamatok belátható időn belüli kiváltását vagy kivezetését, akkor nem biztos, hogy érdemes a jelenlegi szoftver modernizációjára erőforrásokat fordítani.
Fedezze fel, hol tart IT rendszere! Töltse ki ingyenes felmérésünket, és kapjon átfogó képet jelenlegi IT architektúrája állapotáról. Ismerje meg rendszere erősségeit és fejlesztendő területeit, és derítse ki, mennyire felel meg a mai technológiai követelményeknek. A felmérés végén megtudhatja jelenlegi rendszerének elavultságát, valamint személyre szabott javaslatokat kap a modernizációhoz.
Végül ne feledjük, hogy minden szervezet emberekből áll! Előfordul, hogy a jelenlegi rendszer modernizációja belső szervezeti érdekeket sért. Ilyen eset például, ha egy szervezeti egység működésének célja az alkalmazás üzemeltetése az IT-szervezeten belül, vagy éppen egy üzleti szervezet munkájának jelentős részét a régi és az új rendszer közötti szinkronizáció teszi ki. Ilyen esetekben a vezető mérlegeli az érdeksérelem hatását a saját szakmai célkitűzéseivel összhangban, és előfordulhat, hogy inkább a legacy rendszer fenntartása mellett dönt.
Gyakori, hogy az alkalmazás a struktúrájából adódóan már képtelen kielégíteni a felmerülő üzleti igényeket. Ez lehet a csökkent felhasználói élmény miatt, vagy mert az új felhasználók felmerülő igényeit a rendszer már nem tudja kiszolgálni. Ilyenkor kiegészítő, támogató rendszereket kell fenntartani, amelyek jelentős költséggel járnak.
A régi technológiákon alapuló rendszerek skálázhatósága erősen korlátozott. Az alkalmazás teljesítmény- és stabilitásproblémái a felhasználói élmény csökkenését okozhatják. A hosszú betöltési idők, a rendszeresen összeomló rendszerek jelentős erőforrásokat vonnak el az értékteremtő munkavégzéstől. |
Problémaforrás az is, hogy az elavult rendszerek gyakran nem kompatibilisek az újabb technológiával. Ennek megoldása érdekében a hosszú távon fenntartható megoldások helyett folyamatosan kerülő utakra és különböző „áthidaló” technológiákra van szükség. E megoldások fenntartása szintén növeli az IT-szervezet költségeit, még ha ez nem is közvetlenül a legacy rendszer költségvetésénél található a kiadási tételsoron. A legacy rendszer modernizálásával ezek a kompatbilitási problémák megszűnnek.
Szintén gyakori, hogy az elavult technológiák miatt már nem találni megfelelő képzettségű szakembereket a rendszer fejlesztésére és fenntartására. Amennyiben a szakember elérhetetlenné válik egy kritikus üzleti folyamatokat támogató rendszer esetén, a teljes szervezet kritikus kockázattal találja magát szemben. Ez akár a rendszer működésképtelenségét okozhatja, amit egyetlen szervezet sem engedhet meg magának.
A legacy rendszerek fenntartása csökkenti a szervezet innovációs képességét is. Minden legacy rendszer modernizálás együtt jár a stratégiai folyamatok változtatásával is. Más oldalról közelítve mindez azt jelenti, hogy az elavult legacy rendszerek fenntartása konzerválja a jelenlegi folyamatokat, hiszen a szervezet munkavállalói az üzleti tevékenységüket kénytelenek a rendszer kötöttségeihez igazítani. Ez a fajta működés gátolja az innovációt, így csökkenti a szervezet hatékonyságát és piaci előnyét. |
Olyan esetek is gyakran előfordulnak, amikor a jelenlegi rendszerek már nem felelnek meg hatósági, iparági vagy éppen az anyacég által előírt szabványoknak. A legacy szoftver modernizációja ilyenkor szintén elkerülhetetlen.
Nem az a kérdés, hogy a szervezeteknek meg kell-e lépniük a legacy szoftverek modernizációját, hanem az, hogy mikor? Előbb-utóbb minden rendszer eléri az életciklusa végét.
Ha nem egyértelmű a döntés, érdemes egy szoftvermodernizációs felmérést végezni, amely során a jelenlegi legacy technológia felmérésével és a szervezet stratégiai céljainak összehasonlításával világosan meghatározó, hogy szükség van-e a rendszer kiváltására. A felmérés megmutatja azt is, hogy a szoftvermodernizáció milyen mértékű erőforrást igényel.
Szerző: Evanics Attila - United Consult
Felhasznált irodalom
https://www.softwareone.com/en/now/cio-pulse-2023-budgets-and-priorities
https://en.wikipedia.org/wiki/Legacy_system
https://www.techtarget.com/searchcio/feature/Replacing-vs-maintaining-legacy-systems