A digitalizációs robbanás és a digitális gazdaság korában az informatikai rendszerek elképesztő tempóban változnak, hogy kiszolgálják az egyre növekvő fogyasztói igényeket. A felhasználóbarát felületek és korszerű ügyfélélmény mögött azonban ott vannak a múltban felépített és mára nélkülözhetetlenné vált, ugyanakkor elavult és folyamatosan növekvő költségeket okozó legacy szoftverrendszerek. 

Napjainkban az IT-menedzserek és CIO-k fontos döntés előtt állnak: fenntartják-e az egyre nagyobb költségeket felemésztő, IT-biztonsági kockázatokat rejtő legacy rendszereket, vagy inkább belekezdenek a szoftver modernizációba? Mutatjuk, hogy mi itt, a United Consultnál hogyan látjuk ezt a témát!

Miért használják még egyáltalán?

Joggal merülhet fel a kérdés: vajon miért, pontosabban milyen esetekben tartják fenn az elavult legacy alkalmazásokat a szervezetek 2024-ben, amikor a digitális robbanás hullámai elképesztő innovációkat hoznak az IT-szektorban?

A válasz triviális: a legacy technológia legtöbbször azért van még használatban, mert elavultsága és rengeteg hibája ellenére nélkülözhetetlen a hosszú évek, sőt évtizedek során kialakult üzletmenet fenntartása, a stabilitás és a hatalmas mennyiségű, historikusan tárolt adat miatt. Különösen igaz ez a pénzügyi szférában, az egészségügyben és a gyártás iparágakban használt rendszerekre.

A készítők által már nem támogatott programnyelvek és a fejlesztőcég által már nem támogatott alkalmazások gyakran biztonsági, illetve stabilitási kockázatokat rejtenek. Ha a rendszer nem kritikus feladatot végez, akkor ezen kockázatok néha elfogadhatóak az IT-vezető számára. Egy legacy alkalmazás modernizációja során a vezetőknek mérlegelniük kell a szervezet hosszú távú, stratégiai fejlesztési irányait. Ha ugyanis tervezik az alkalmazással támogatott üzleti folyamatok belátható időn belüli kiváltását vagy kivezetését, akkor nem biztos, hogy érdemes a jelenlegi szoftver modernizációjára erőforrásokat fordítani.

Végül ne feledjük, hogy minden szervezet emberekből áll! Előfordul, hogy a jelenlegi rendszer modernizációja belső szervezeti érdekeket sért. Ilyen eset például, ha egy szervezeti egység működésének célja az alkalmazás üzemeltetése az IT-szervezeten belül, vagy éppen egy üzleti szervezet munkájának jelentős részét a régi és az új rendszer közötti szinkronizáció teszi ki. Ilyen esetekben a vezető mérlegeli az érdeksérelem hatását a saját szakmai célkitűzéseivel összhangban, és előfordulhat, hogy inkább a legacy rendszer fenntartása mellett dönt.

Mikor érdemes a modernizáció mellett dönteni?

Gyakori, hogy az alkalmazás a struktúrájából adódóan már képtelen kielégíteni a felmerülő üzleti igényeket. Ez lehet a csökkent felhasználói élmény miatt, vagy mert az új felhasználók felmerülő igényeit a rendszer már nem tudja kiszolgálni. Ilyenkor kiegészítő, támogató rendszereket kell fenntartani, amelyek jelentős költséggel járnak.

A régi technológiákon alapuló rendszerek skálázhatósága erősen korlátozott. Az alkalmazás teljesítmény- és stabilitásproblémái a felhasználói élmény csökkenését okozhatják. A hosszú betöltési idők, a rendszeresen összeomló rendszerek jelentős erőforrásokat vonnak el az értékteremtő munkavégzéstől.

Problémaforrás az is, hogy az elavult rendszerek gyakran nem kompatibilisek az újabb technológiával. Ennek megoldása érdekében a hosszú távon fenntartható megoldások helyett folyamatosan kerülő utakra és különböző „áthidaló” technológiákra van szükség. E megoldások fenntartása szintén növeli az IT-szervezet költségeit, még ha ez nem is közvetlenül a legacy rendszer költségvetésénél található a kiadási tételsoron. A legacy rendszer modernizálásával ezek a kompatbilitási problémák megszűnnek.

Szintén gyakori, hogy az elavult technológiák miatt már nem találni megfelelő képzettségű szakembereket a rendszer fejlesztésére és fenntartására. Amennyiben a szakember elérhetetlenné válik egy kritikus üzleti folyamatokat támogató rendszer esetén, a teljes szervezet kritikus kockázattal találja magát szemben. Ez akár a rendszer működésképtelenségét okozhatja, amit egyetlen szervezet sem engedhet meg magának.

A legacy rendszerek fenntartása csökkenti a szervezet innovációs képességét is. Minden legacy rendszer modernizálás együtt jár a stratégiai folyamatok változtatásával is. Más oldalról közelítve mindez azt jelenti, hogy az elavult legacy rendszerek fenntartása konzerválja a jelenlegi folyamatokat, hiszen a szervezet munkavállalói az üzleti tevékenységüket kénytelenek a rendszer kötöttségeihez igazítani. Ez a fajta működés gátolja az innovációt, így csökkenti a szervezet hatékonyságát és piaci előnyét.

Olyan esetek is gyakran előfordulnak, amikor a jelenlegi rendszerek már nem felelnek meg hatósági, iparági vagy éppen az anyacég által előírt szabványoknak. A legacy szoftver modernizációja ilyenkor szintén elkerülhetetlen.

Hogyan érdemes elkezdeni a modernizációt?

Nem az a kérdés, hogy a szervezeteknek meg kell-e lépniük a legacy szoftverek modernizációját, hanem az, hogy mikor? Előbb-utóbb minden rendszer eléri az életciklusa végét. 

Ha nem egyértelmű a döntés, érdemes egy szoftvermodernizációs felmérést végezni, amely során a jelenlegi legacy technológia felmérésével és a szervezet stratégiai céljainak összehasonlításával világosan meghatározó, hogy szükség van-e a rendszer kiváltására. A felmérés megmutatja azt is, hogy a szoftvermodernizáció milyen mértékű erőforrást igényel.

Szerző: Evanics Attila - United Consult

Felhasznált irodalom

https://www.softwareone.com/en/now/cio-pulse-2023-budgets-and-priorities

https://en.wikipedia.org/wiki/Legacy_system

https://www.techtarget.com/searchcio/feature/Replacing-vs-maintaining-legacy-systems