Napról napra tapasztaljuk, hogy a régi, elavult informatikai rendszerek már nem képesek megfelelően reagálni a 21. század ügyféligényeire, digitalizációs elvárásaira. A piac egyre inkább a gyorsaságot, a rugalmasságot és az innovatív megoldásokat követeli meg a szolgáltatóktól – szinte minden iparágban –, a cégek által használt szoftverek modernizációja így elkerülhetetlenné válik. Íme, néhány érdekes adat és hasznos tanács a United Consult szakértőitől.
Ma már nem kérdés: az a cég, amelyik fittyet hány a technológiai fejlődésre, óriási hátrányba kerül a versenytársaival szemben. A vállalatok 90%-a mégsem tudja teljes mértékben kihasználni a digitális technológiákat a régi rendszerekhez való görcsös ragaszkodás miatt. Az IBM szerint a legacy rendszerek modernizációja 30-50%-kal csökkentheti a karbantartásra és fenntartásukra szánt éves költséget.
Mit mond a ROI a legacy rendszerek frissítéséről?
Korábban már írtunk arról röviden, hogy milyen esetekben érdemes, és milyen esetekben nem érdemes szoftvermodernizációs projektet indítani. Fontos tudni: minden technológiai döntés mögött áll valamiféle üzleti értékteremtés, és egy úgynevezett megtérülési mutató. A vállalat legacy rendszereinek frissítése során fontos kérdés, hogy a projekt szponzorai, az üzleti döntéshozók hogyan értelmezik a megtérülést, azaz: mi a projekt mögött a return on investment (ROI)?
Egy szoftvermodernizációs felmérés során a költségek áttekintése után gyakori kérdés, hogy érdemes-e megtenni ezt a lépést, hiszen – mint az sokszor elhangzik a cégvezetők részéről – ezek a rendszerek jelenleg is működnek és a szokott módon kiszolgálják a felhasználókat.
Érthetőnek és logikusnak tűnhet az érvelés, hiszen bizonyos felmérések szerint a szoftvermodernizációs kezdeményezések 78%-a elbukik. A rövidtávú költségek áttekintése mellett azonban érdemes átgondolni a modernizáció előnyeit a közép- és hosszabb távú versenyképességet illetően is!
Fedezze fel, hol tart IT rendszere! Töltse ki ingyenes felmérésünket, és kapjon átfogó képet jelenlegi IT architektúrája állapotáról. Ismerje meg rendszere erősségeit és fejlesztendő területeit, és derítse ki, mennyire felel meg a mai technológiai követelményeknek. A felmérés végén megtudhatja jelenlegi rendszerének elavultságát, valamint személyre szabott javaslatokat kap a modernizációhoz.
Ma olcsóbbnak tűnhet, de hosszú távon biztosan ráfizet a cég
Partnereinknek mindig azt javasoljuk, hogy a döntéshozatal során a szoftvermodernizációra ne egy jelen idejű költségként tekintsenek – amellyel elkerülhetők a jövőbeli nagyobb költségek –, hanem olyan befektetésként, melynek megvalósítása piaci versenyelőnyhöz juttathatja a szervezetet a hatékonyság növelésével és az informatikai költségek jelentős mértékű megtakarításával.
A jelenleg ugyan működő és a felhasználókat, illetve ügyfeleket a megszokott módon kiszolgáló rendszerek a jelenlegi status quo fenntartására alkalmasak ugyan, de mindezt egyre több erőforrásigénnyel teszik, és nem támogatják a fejlődést, illetve az innovációt. Megtérülés szempontjából a vállalatoknak figyelembe kell venniük a „technical debt” okozta kockázatokat, valamint a fejlesztések miatt elmaradt bevételeket. |
Hogyan juttathatja a szervezetet piaci versenyelőnyhöz a modernizáció?
A vállalat digitális transzformációs programjában a legacy szoftver modernizációs projekt indítása során érdemes az alábbi szempontokat figyelembe venni:
Technológiai fejlődés és rugalmasság: A szoftvermodernizáció igényének egyik legfőbb oka az új technológiák megjelenése. Az elavult rendszerek nehezen integrálhatók az új technológiai megoldásokkal, ez pedig jelentősen csökkenti a vállalatok rugalmasságát és alkalmazkodóképességét. A szoftvermodernizáció lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy kihasználják a legújabb fejlesztéseket. Ilyen például a skálázhatóság, a mesterséges intelligencia (AI) szolgáltatások használata és az azonnali adatokon alapuló üzleti előrejelzések lehetősége, amelyek növelik a munkaerő produktivitását, illetve fejlesztik a vállalatok rugalmasságát, a piaci versenyképességet.
Ügyfélélmény: A felhasználók elvárják a gyors, hatékony és személyre szabott szolgáltatásokat – elég csak a saját személyes mindennapjainkra gondolni. Az elavult szoftverek már nem tudják kielégíteni ezeket az elvárásokat, ami negatív hatással van az ügyfélélményre, végső soron pedig a vállalat hírnevére, majd bevételeire is. A szoftvermodernizáció során szerepet kell kapnia a felhasználói élmény javításának, lehetővé téve a gyorsabb, pontosabb és intuitívabb szolgáltatásokat, ami versenyelőnyt jelenthet a piacon. A megtérülés számításakor érdemes figyelembe venni az ügyfélélmény javulásán keresztül az ügyfélkör lojalitásának növekedését is.
Vállalati folyamatok optimalizálása: Ugyanilyen előnyt jelent a folyamatok optimalizálása és automatizálása, amelyek haszna nem közvetlenül, hanem közvetetten növeli a vállalat versenyelőnyét a munkaerő produktivitásának növelésén keresztül. Az automatizálható rutinfeladatok helyett a munkatársak más, magasabb hozzáadott értékű munkát tudnak végezni. Fontos szempont az is, hogy ma már javarészt digitálisan végezzük a munkánkat, és a környezet, amelyben dolgozunk, hatással van a munkánk, ezzel pedig a vállalat eredményességére is. Ha a munkaerő gondolkodása a régi szoftverrendszerek nyújtotta korlátokhoz alkalmazkodik, akkor ez a vállalat termékfejlesztésének egyik akadályává válik, hiszen a szűk keretek nem teszik lehetővé a kreatív gondolkodást. Ez komoly probléma, mivel a hátrány egyre csak halmozódik, a vállalat pedig már rövidebb távon is lemarad a versenypiacon. A Deloitte IT-infrastruktúra fejlesztéséről szóló jelentése szerint ez sok szervezetet megakadályoz a valós idejű tranzakciók és a digitális élmény növelésében, amelyet a rugalmasabb konkurencia könnyedén kihasználhat. Versenyképességet javító tényező a folyamatok optimalizálásának képessége, amelyet ma már nem lehet elválasztani az IT-rendszerek képességeitől.
Dinamikus reagálás a piaci igényekre: A termékfejlesztésnek ma már minden iparágban, minden piacon elengedhetetlen része a digitális csatornák kiaknázása, illetve az új fogyasztói igényekre való minél gyorsabb és pontosabb reagálás. Az innováció kulcsfontosságú a versenyképesség fenntartásához. Az elavult rendszerek ezt az innovációt akadályozzák, mivel korlátozzák a fejlesztési lehetőségeket. A modernizált szoftverek lehetővé teszik, hogy az új piaci trendekre gyorsan és hatékonyan reagáljon a vállalat, így jelentős előnyre tehet szert versenytársaival szemben.
Fenntarthatóság: A régi szoftverrendszerek működését ismerő és azok fejlesztésében kompetens szakértők egyre kevésbé elérhetőek a piacon. A szakértők hiánya kockázatossá teszi a rendszerek fenntartását és lassítja a szoftvermodernizáció folyamatát. Jelentősen gyorsabb a modernizáció folyamata azokban az esetekben, ahol a legacy rendszert ismerő szakértői erőforrások még rendelkezésre állnak. Érdemes a szoftvermodernizációt addig elkezdeni, ameddig a legacy rendszer szakértői még rendelkezésre állnak. Az ő bevonásuk a folyamatba – és ezzel párhuzamosan az új rendszer fejlesztésébe – nagyon komoly előnyt jelent. A közös munka növeli a folyamat sikerességét, miközben az értékes, akár évtizedes tudással rendelkező munkaerő is új motivációra találhat.
Gyorsabb adatelemzés: A modern vállalatok számára az adat az egyik legértékesebb erőforrás. A régi legacy rendszerek gyakran elszigetelik az adatokat, megnehezítve azok integrációját és elemzését. Az elavult rendszerek modernizációja elősegíti a gyorsabb adatelemzést, amely támogatja a stratégiai tervezést és a versenyelőny megszerzését.
Munkavállalói elégedettség növelése: A modern szoftverek nemcsak az ügyfélélményt javítják, hanem a munkavállalók számára is előnyösek. Az elavult rendszerek gyakran frusztrációt okoznak a lassúságuk és a korlátozott funkcionalitásuk miatt. Ezek a hiányosságok a „sok kicsi sokra megy” elve alapján összeadódnak, a felhasználók számával multiplikálódnak, és kimutatható veszteséget okoznak a vállalatnak.
A jó vezetők időben felismerik a modernizáció fontosságát
Az előbbiek alapján nyugodtan kijelenthetjük, és ezt az UC több mint húszéves szakmai tapasztalatai is megerősítik: a szoftvermodernizáció elkerülhetetlen a piaci előny fenntartásához az egyre nagyobb intenzitással fejlődő digitális üzleti környezetben. A vállalatok nem csak az ügyfelekért, hanem a szakértőkért is versenyeznek, akik számára a digitális eszközök használata a mindennapok természetes része.
A technológiai fejlődés, az ügyfélélmény javítása, az IT-biztonság növelése, a költséghatékonyság és az innováció mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a vállalatok versenyképesek maradjanak 2024-ben és az előttünk álló években, évtizedekben. Azok a vállalatok, amelyek időben felismerik a modernizáció fontosságát és hajlandóak befektetni az új technológiákba, hosszú távon sikeresek és versenyképesek maradnak.
Ezután csupán egyetlen kérdés maradt: hogyan érdemes a szoftvermodernizációnak hozzákezdeni? Következő bejegyzésünkben erről írunk majd. Ne maradj le róla, kövess minket a LinkedIn és Facebook felületeinken!
Szerző: Evanics Attila - United Consult
Felhasznált irodalom: