Napról napra tapasztaljuk, hogy a régi, elavult informatikai rendszerek már nem képesek megfelelően reagálni a 21. század ügyféligényeire, digitalizációs elvárásaira. A piac egyre inkább a gyorsaságot, a rugalmasságot és az innovatív megoldásokat követeli meg a szolgáltatóktól – szinte minden iparágban –, a cégek által használt szoftverek modernizációja így elkerülhetetlenné válik. Íme, néhány érdekes adat és hasznos tanács a United Consult szakértőitől.

Ma már nem kérdés: az a cég, amelyik fittyet hány a technológiai fejlődésre, óriási hátrányba kerül a versenytársaival szemben. A vállalatok 90%-a mégsem tudja teljes mértékben kihasználni a digitális technológiákat a régi rendszerekhez való görcsös ragaszkodás miatt. Az IBM szerint a legacy rendszerek modernizációja 30-50%-kal csökkentheti a karbantartásra és fenntartásukra szánt éves költséget.

Forrás: Financial Times

Mit mond a ROI a legacy rendszerek frissítéséről?

Korábban már írtunk arról röviden, hogy milyen esetekben érdemes, és milyen esetekben nem érdemes szoftvermodernizációs projektet indítani. Fontos tudni: minden technológiai döntés mögött áll valamiféle üzleti értékteremtés, és egy úgynevezett megtérülési mutató. A vállalat legacy rendszereinek frissítése során fontos kérdés, hogy a projekt szponzorai, az üzleti döntéshozók hogyan értelmezik a megtérülést, azaz: mi a projekt mögött a return on investment (ROI)?

Egy szoftvermodernizációs felmérés során a költségek áttekintése után gyakori kérdés, hogy érdemes-e megtenni ezt a lépést, hiszen – mint az sokszor elhangzik a cégvezetők részéről – ezek a rendszerek jelenleg is működnek és a szokott módon kiszolgálják a felhasználókat.

Érthetőnek és logikusnak tűnhet az érvelés, hiszen bizonyos felmérések szerint a szoftvermodernizációs kezdeményezések 78%-a elbukik. A rövidtávú költségek áttekintése mellett azonban érdemes átgondolni a modernizáció előnyeit a közép- és hosszabb távú versenyképességet illetően is!

Ma olcsóbbnak tűnhet, de hosszú távon biztosan ráfizet a cég

Partnereinknek mindig azt javasoljuk, hogy a döntéshozatal során a szoftvermodernizációra ne egy jelen idejű költségként tekintsenek – amellyel elkerülhetők a jövőbeli nagyobb költségek –, hanem olyan befektetésként, melynek megvalósítása piaci versenyelőnyhöz juttathatja a szervezetet a hatékonyság növelésével és az informatikai költségek jelentős mértékű megtakarításával.

A jelenleg ugyan működő és a felhasználókat, illetve ügyfeleket a megszokott módon kiszolgáló rendszerek a jelenlegi status quo fenntartására alkalmasak ugyan, de mindezt egyre több erőforrásigénnyel teszik, és nem támogatják a fejlődést, illetve az innovációt. Megtérülés szempontjából a vállalatoknak figyelembe kell venniük a „technical debt” okozta kockázatokat, valamint a fejlesztések miatt elmaradt bevételeket.

Hogyan juttathatja a szervezetet piaci versenyelőnyhöz a modernizáció?

A vállalat digitális transzformációs programjában a legacy szoftver modernizációs projekt indítása során érdemes az alábbi szempontokat figyelembe venni:

Technológiai fejlődés és rugalmasság: A szoftvermodernizáció igényének egyik legfőbb oka az új technológiák megjelenése. Az elavult rendszerek nehezen integrálhatók az új technológiai megoldásokkal, ez pedig jelentősen csökkenti a vállalatok rugalmasságát és alkalmazkodóképességét. A szoftvermodernizáció lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy kihasználják a legújabb fejlesztéseket. Ilyen például a skálázhatóság, a mesterséges intelligencia (AI) szolgáltatások használata és az azonnali adatokon alapuló üzleti előrejelzések lehetősége, amelyek növelik a munkaerő produktivitását, illetve fejlesztik a vállalatok rugalmasságát, a piaci versenyképességet.

Ügyfélélmény: A felhasználók elvárják a gyors, hatékony és személyre szabott szolgáltatásokat – elég csak a saját személyes mindennapjainkra gondolni. Az elavult szoftverek már nem tudják kielégíteni ezeket az elvárásokat, ami negatív hatással van az ügyfélélményre, végső soron pedig a vállalat hírnevére, majd bevételeire is. A szoftvermodernizáció során szerepet kell kapnia a felhasználói élmény javításának, lehetővé téve a gyorsabb, pontosabb és intuitívabb szolgáltatásokat, ami versenyelőnyt jelenthet a piacon. A megtérülés számításakor érdemes figyelembe venni az ügyfélélmény javulásán keresztül az ügyfélkör lojalitásának növekedését is.

Vállalati folyamatok optimalizálása: Ugyanilyen előnyt jelent a folyamatok optimalizálása és automatizálása, amelyek haszna nem közvetlenül, hanem közvetetten növeli a vállalat versenyelőnyét a munkaerő produktivitásának növelésén keresztül. Az automatizálható rutinfeladatok helyett a munkatársak más, magasabb hozzáadott értékű munkát tudnak végezni. Fontos szempont az is, hogy ma már javarészt digitálisan végezzük a munkánkat, és a környezet, amelyben dolgozunk, hatással van a munkánk, ezzel pedig a vállalat eredményességére is. Ha a munkaerő gondolkodása a régi szoftverrendszerek nyújtotta korlátokhoz alkalmazkodik, akkor ez a vállalat termékfejlesztésének egyik akadályává válik, hiszen a szűk keretek nem teszik lehetővé a kreatív gondolkodást. Ez komoly probléma, mivel a hátrány egyre csak halmozódik, a vállalat pedig már rövidebb távon is lemarad a versenypiacon. A Deloitte IT-infrastruktúra fejlesztéséről szóló jelentése szerint ez sok szervezetet megakadályoz a valós idejű tranzakciók és a digitális élmény növelésében, amelyet a rugalmasabb konkurencia könnyedén kihasználhat. Versenyképességet javító tényező a folyamatok optimalizálásának képessége, amelyet ma már nem lehet elválasztani az IT-rendszerek képességeitől.

Dinamikus reagálás a piaci igényekre: A termékfejlesztésnek ma már minden iparágban, minden piacon elengedhetetlen része a digitális csatornák kiaknázása, illetve az új fogyasztói igényekre való minél gyorsabb és pontosabb reagálás. Az innováció kulcsfontosságú a versenyképesség fenntartásához. Az elavult rendszerek ezt az innovációt akadályozzák, mivel korlátozzák a fejlesztési lehetőségeket. A modernizált szoftverek lehetővé teszik, hogy az új piaci trendekre gyorsan és hatékonyan reagáljon a vállalat, így jelentős előnyre tehet szert versenytársaival szemben.

Fenntarthatóság: A régi szoftverrendszerek működését ismerő és azok fejlesztésében kompetens szakértők egyre kevésbé elérhetőek a piacon. A szakértők hiánya kockázatossá teszi a rendszerek fenntartását és lassítja a szoftvermodernizáció folyamatát. Jelentősen gyorsabb a modernizáció folyamata azokban az esetekben, ahol a legacy rendszert ismerő szakértői erőforrások még rendelkezésre állnak. Érdemes a szoftvermodernizációt addig elkezdeni, ameddig a legacy rendszer szakértői még rendelkezésre állnak. Az ő bevonásuk a folyamatba – és ezzel párhuzamosan az új rendszer fejlesztésébe – nagyon komoly előnyt jelent. A közös munka növeli a folyamat sikerességét, miközben az értékes, akár évtizedes tudással rendelkező munkaerő is új motivációra találhat.

Gyorsabb adatelemzés: A modern vállalatok számára az adat az egyik legértékesebb erőforrás. A régi legacy rendszerek gyakran elszigetelik az adatokat, megnehezítve azok integrációját és elemzését. Az elavult rendszerek modernizációja elősegíti a gyorsabb adatelemzést, amely támogatja a stratégiai tervezést és a versenyelőny megszerzését.

Munkavállalói elégedettség növelése: A modern szoftverek nemcsak az ügyfélélményt javítják, hanem a munkavállalók számára is előnyösek. Az elavult rendszerek gyakran frusztrációt okoznak a lassúságuk és a korlátozott funkcionalitásuk miatt. Ezek a hiányosságok a „sok kicsi sokra megy” elve alapján összeadódnak, a felhasználók számával multiplikálódnak, és kimutatható veszteséget okoznak a vállalatnak.

A jó vezetők időben felismerik a modernizáció fontosságát

Az előbbiek alapján nyugodtan kijelenthetjük, és ezt az UC több mint húszéves szakmai tapasztalatai is megerősítik: a szoftvermodernizáció elkerülhetetlen a piaci előny fenntartásához az egyre nagyobb intenzitással fejlődő digitális üzleti környezetben. A vállalatok nem csak az ügyfelekért, hanem a szakértőkért is versenyeznek, akik számára a digitális eszközök használata a mindennapok természetes része.

A technológiai fejlődés, az ügyfélélmény javítása, az IT-biztonság növelése, a költséghatékonyság és az innováció mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a vállalatok versenyképesek maradjanak 2024-ben és az előttünk álló években, évtizedekben. Azok a vállalatok, amelyek időben felismerik a modernizáció fontosságát és hajlandóak befektetni az új technológiákba, hosszú távon sikeresek és versenyképesek maradnak.

Ezután csupán egyetlen kérdés maradt: hogyan érdemes a szoftvermodernizációnak hozzákezdeni? Következő bejegyzésünkben erről írunk majd. Ne maradj le róla, kövess minket a LinkedIn és Facebook felületeinken!


Szerző: Evanics Attila - United Consult

Felhasznált irodalom: